Lubelska Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przygotowuje się do sezonu budowlanego. W planach jest budowa 16 odcinków dróg szybkiego ruchu o łącznej długości 262 kilometrów. Część z nich jest już na etapie prac drogowych, niektóre rozpoczną się w tym roku po uzyskaniu odpowiednich decyzji administracyjnych.
Poza drogami szybkiego ruchu, GDDKiA rozwija również mniejsze trasy. Obecnie trwają prace na drodze krajowej nr 74 między Gorajcem i Szczebrzeszynem oraz Janowem Lubelskim i Frampolem wraz z budową obwodnicy Dzwoli. Blisko końca są również inwestycje związane z mostem w Łęcznej i rondem w Głębokim w ciągu DK82. Wszystkie powinny zostać zakończone w tym roku.
W drugim kwartale 2025 roku natomiast Generalna Dyrekcja planuje rozpocząć budowę obwodnicy Gorajca w ciągu DK74, rozbudowę DK48 między Dęblinem i Moszczanką, a także przebudowę fragmentu DK48, który jest dojazdem do mostu w Annopolu.
To jednak drogi szybkiego ruchu są oczkiem w głowie GDDKiA, stanowiąc jednocześnie największe zainteresowanie kierowców.
Siedem dróg w budowie
Długoletni plan Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad zakłada doprowadzenie do powstania łącznie około 580 kilometrów dróg szybkiego ruchu w województwie lubelskim.
Obecnie w realizacji, z 262 km dróg, w budowie jest siedem o łącznej długości ok. 102 kilometrów. Są to następujące fragmenty:
- S19 od granicy województw mazowieckiego i lubelskiego do Międzyrzeca Podlaskiego;
- Obwodnica Kocka i Woli Skromowskiej w ciągu S19;
- S19 Lubartów – Lublin;
- Obwodnica Chełma w ciągu S12;
- Trzy fragmenty A2 między Malinowcem i Białą Podlaską.
Plany drogowe na Lubelszczyźnie
Pozostałych dziewięć dróg znajduje się w bliższych lub dalszych planach GDDKiA. Jeszcze w roku mogą rozpocząć się budowy kolejnych ekspresówek o łącznej długości około 160 km.
Chodzi o trzy odcinki S12 (Piaski – Dorohucza, Dorohucza – Chełm i Chełm – Dorohusk), S17 (Zamość Wschód - Zamość Południe, Zamość Południe - Tomaszów Lubelski, Tomaszów Lubelski – Hrebenne), a także S19 (Międzyrzec Podlaski – Radzyń Podlaski, Radzyń Podlaski – Kock oraz Kock – Lubartów).
Wobec wszystkich zadań zostały już złożone wnioski o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej do Wojewody Lubelskiego.
Dodatkowo Generalna Dyrekcja w tym roku planuje ogłosić przetargi na dwa odcinki S17 pomiędzy Piaskami i Zamościem. Chodzi o fragmenty Łopiennik – Krasnystaw i Zamość Sitaniec – Zamość Wschód, które domkną realizację trasy łączącej Warszawę z Ukrainą.
Również w przygotowaniu jest przedłużenie autostrady A2 do granicy z Białorusią. Obecnie trwa przetarg na wykonanie projektu technicznego i wykonawczego oraz budowę A2 Kijowiec – Dobryń, a w tym roku ma zostać ogłoszone postępowanie dla odcinka Biała Podlaska – Kijowiec. Oba zadania są natomiast w trakcie procedury uzyskania decyzji ZRID.
Postępowanie na ostatni fragment trasy, czyli od Dobrynia do granicy z Białorusią, jest natomiast zawieszone. Kontynuacja jest zależna od sytuacji geopolitycznej z Białorusią.